
Del 2, instrumentellt och relationellt reklambudskap sammanfattat:
Instrumentella budskap inom reklamen handlar om problemlösningar. Man framför ett problem, alltifrån att man kanske inte hinner äta frukost hemma på morgonen innan jobbet (då lösningen blir en drickyoghurt, en smörgås att köpa med sig och äta på vägen, eller en take-away-kaffe) till att barn blir mobbade och där blir ”lösningen” BRIS, barnens rätt i samhället, som ska stötta och finnas där för dessa barn. Genom att framföra ett problem som man vet att många antingen kan relatera till, eller berörs utav, så skapar man även behovet av att lösa dessa problem och då med dessa redskap/produkter som man samtidigt uppvisar.
Relationella reklambudskap fokuserar istället på att på våra sinnen. Synen, lukten, smaken, känseln, hörseln. T ex en reklambild på en person på en strand med en kalldrink i handen. Bara den där kalla drinken får igång våra sinnen. Man tänker på sommaren, värmen, ledigheten, hur härligt den där kalla drinken svalkar i värmen. Eller något som jag själv gillar, barnkläder. En bild på ett glatt barn i en fin och rolig mössa, min tanke går direkt till att jag tänker på hur något av mina barn skulle se ut i den. I mitt huvud matchar jag ihop denna mössa med en hel lite outfit. Relationella reklambudskap är alltså icke-dramatiska, medan instrumentella är tvärtom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar