tisdag 20 december 2016

Digitalt skapande 1 - uppgift 2

I del 1 i uppgift 2 så fortsätter vi med Photoshop. Nu går vi in mer på detaljerna, som t ex justeringslager, fotofilter, klon och lagning, text och bild etc.

Bild 1, till vänster är före, till höger efter.

På den här bilden, som redan har inslag av gult och orange, så använde jag mig av fotofiltret. Jag tog ett värmande filter och drog sedan upp lyster och kontraster.

Bild 2, till vänster är före, till höger efter.

I den här bilden använder jag mig av färgbalans, då den redan går mot det blåare håller så drar jag upp det lite mer ditåt. Jag drar även upp lyster väldigt mycket för att få fram mer ljus i bilden.

Bild 3, till vänster före, till höger efter.

På den här bilden använde jag mig av lagning och tog bort fiskmåsen, drog upp lystern, använde färgbalansen och drog den mot cyan och drog även upp exponeringen.

Bild 4, till vänster är före, till höger efter.

I den här bilden valde jag först att göra en kloning av kyrkan i bakgrunden. Tog sedan ett rött fotofilter och drog upp det lite för att sedan höja lystern lite.

Bild 5, till vänster är före, till höger efter.

Den här bilden gjorde jag svartvit, drog upp kontrasten en aning. Beskärde sedan bilden, så det blev en vit yta längst ner, där skrev jag då ”God jul & gott nytt år”, sedan ändrade jag till penseln och ritade varsin tomteluva på barnen.

Del 2, vad finns det för olika berättartekniker?

De tre berättarteknikerna som finns är Den dramatiska berättartekniken, Den ickedramatiska och Det digitala. Den dramatiska berättartekniken har funnits i över tvåtusen år och går ut på att snabbt väcka publikens intresse och hålla kvar det genom hela berättelsen. I den dramatiska berättartekniken använder man sig ofta av triangeldraman, eller någon typ av grundkonflikt. En konfliktupptrappning innebär att dramatiken ökar och på så vis ökar intresset för berättelsen. I filmer t ex är det även viktigt med en konfliktförlösning som ska innehålla filmens klimax. För att avsluta berättelsen/filmen behövs en avtoning, som sker på ett mindre dramatiskt vis. I den dramatiska berättartekniken behövs ofta också en ”räddare i nöden”. Någon/något som räddare personerna i berättelsen ur dramatiken eller vad de utsatts för. 
Det icke-dramatiska berättandet är något som film- och teaterfolket sökt efter sedan mitten av sjuttiotalet, som ett alternativ till det klassiska dramaturgiska systemet. Med det icke-dramatiska berättandet är en mer öppen struktur som är anpassad både för film, reklam och nyheter. Det icke-dramatiska berättandet är mer öppet för olika tolkningar.  Ursprunget kommer från Platon och hämtade sedan inspiration från t ex den ryske filmaren Tarkovskijs. Exempel på filmer som är icke-dramatiska är Lost in translation och Pulp Fiction. Organisationen Ung cancers klipp på youtube med intervjuer med cancerdrabbade unga kvinnor som nu är friska är ett annat exempel. 

Det digitala berättandet sker på alla medier. Digitala medier innefattar både bild, text, film samt ljud, vilket stimulerar oss till att använda flera sinnen samtidigt och ökar intresset och upplevelsen avsevärt.  I det digitala berättandet kan vi själva styra form och innehåll.
 


Även i detta inlägg är bilderna först ihopsatta i Photoscape.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar